Dersin Adı | Çalışma Sosyolojisi |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOC 345 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaAnlatım / Sunum | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu ders çalışma sosyolojisi konularına giriş yapmayı amaçlayan bir derstir. Derste çalışmanın örgütlenmesi ve yönetiminin yanı sıra, çalışma yaşamında ve istihdamda özellikle son 40 yılda yaşanan değişim ve dönüşüm ele alınmaktadır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders çalışma yaşamını sosyolojik bir perspektiften ele alır. Derste farklı bağlamlardaki çalışma yaşamlarının ve çalışanların nasıl bağlantılı oldukları ortaya koyulur. Çalışma yaşamının incelenmesine farklı kuramsal yaklaşımlarla başlayacak olan ders, daha sonra emeğin kontrolü, küreselleşme, esnekleşme, güvencesizlik, hizmet emeği, cinsel kimlik ve çalışma ve dijital çağda istihdamda yaşanan güncel gelişmeler üzerinde durur. Derste ayrıca gig ekonomisi üzerine tartışmalar da ele alınmaktadır |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | |
2 | Çalışmanın Tarihsel Dönüşümü | Edgell, Ch. 1 The Historical Transformation of Work. |
3 | Çalışmanın Marksist Analizi | Edgell, Ch. 2 Work and Alienation |
4 | İşyerinde Vasıf ve Beceri Oluşumu | Edgell, Ch. 3 Work and Deskilling Edgell, Ch. 4 Work, Upskilling and Polarization |
5 | Endüstriyel Çalışma | Edgell, Ch. 5 Industrial Work: Fordism, Neo-Fordism and Post-Fordism |
6 | Hizmet Ekonomisinde Çalışma | Edgell, Ch. 6 Service Work: Fordism, Neo-Fordism and Post-Fordism |
7 | Gig Ekonomisi ve Çalışmanın Geleceği | Edgell, Ch. 7 Non-Standard Work Paul Glavin, Alex Bierman, and Scott Schieman, Über-Alienated: Powerless and Alone in the Gig Economy, Work and Occupations 2021 48:4, 399-431. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Çalışma ve Eşitsizlik: Irk, Toplumsal Cinsiyet ve Sınıf | Browne, I. and Misra, J. (2005). Labor-market Inequality: Intersections of Gender, Race, and Class. In The Blackwell Companion to Social Inequalities (eds M. Romero and E. Margolis). https://doi.org/10.1002/9780470996973.ch9 |
10 | Çalışma ve Eşitsizlik: Göçmen İşçiler | Munck, Ch. 7 Migrant Labour Şenses, Nazlı. (2016). Rethinking Migration in the Context of Precarity: The Case of Turkey. Critical SociologyVolume 42, Issue 7-8, Pages 975-987. |
11 | Kuzey Ülkelerinde İşçiler | Munck, Ch. 4 Workers North |
12 | Güney Ülkelerinde İşçiler | Munck, Ch. 5 Workers South |
13 | Küresel Prekarya ve Çalışmanın Geleceği | Munck, Ch. 6 Global Precariat Standing, G. The Precariat: Today’s Transformative Class? Development 61, 115–121 (2018). https://doi.org/10.1057/s41301-018-0182-5. |
14 | Örgüt(süz) İşçiler ve Kapitalizmin Geleceği | Munck, Ch. 8 Workers and Its Others Munck, Ch. 9 A New Internationalism |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Edgell, Stephen. (2013). Sociology of Work: Continuity and Change in Paid and Unpaid Work. ISBN-13 978-1849204132
Munck, Ronaldo. (2018). Rethinking Global Labour: After Neoliberalism. Agenda Publishing. ISBN-13 978-1788211055 |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 20 |
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 3 | 45 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 20 | |
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 27 | |
Final Sınavı | 1 | 40 | |
Toplam | 180 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur. | X | ||||
2 | Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur. | |||||
3 | Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur. | X | ||||
4 | Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur. | |||||
5 | Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur. | X | ||||
6 | Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur. | X | ||||
7 | Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. | |||||
8 | Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur. | X | ||||
9 | Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur. | X | ||||
10 | Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest